
האוצר שמתחת להר סיני
כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא
בשבועות שלפני ל"ג בעומר, בשולחן השבת שלנו, מתנגנים שירי ההילולא של רשב"י מדי שנה. מורגשת האווירה המיוחדת של הילולת רבי שמעון, ותחושת השייכות לעומקי המציאות המתעוררת מחדש. תורת הסוד של רבי שמעון היא עמוקה מיני ים, ומעטים אלו שיכולים לומר שהם שוחים בים הזה. רובנו הגדול מתבשמים מעט משולי הארותיו של רבי שמעון וזוכים לאחוז בשולי גלימתו האדירה – או לפחות משתוקקים לכך.
אז אם אני לא לומד זוהר, איך זה קשור אליי?
ראשית, רבי שמעון כידוע היה מגדולי התנאים ויסודות רבים בעולם ההלכה עד ימינו בנויים על שיטתו. כל מי שעוסק בלימוד דברי חז"ל זוכה לפגוש את דמותו של רבי שמעון ולהגות בתורתו. באופן מופלא, רבי שמעון היה החוט המקשר בין החלקים הגלויים שבתורה לבין החלקים הנסתרים שבה – כך שגם מי שעוסק רק בסברותיו ב'נגלה' של רבי שמעון, בעצם עוסק גם בתורתו הנסתרת.
יתירה מכך, רשב"י גילה לעולם אור עליון של פנימיות התורה. סודות פנימיים שמקיימים את כל המציאות הרוחנית והגשמית שלנו. בין אם נעסוק באופן פעיל ב'נסתר' ובין אם לא – החלק הזה שבתורה משפיע עלינו ומחיה את קיומנו. הדברים האלו משמעותיים בעיניי פי כמה וכמה בתקופת חיינו שלנו, בה גדל והתפתח הצורך שלנו להסביר לעצמנו ולסובבים את משמעות הקיום והתהליכים שהעולם עובר. רבי שמעון גילה את המעיין שברבות הימים הפך לנחל שוצף של התבוננות עמוקה על המציאות הגשמית והקשר שלה לעולמות רוחניים. וכולנו, באופן כזה או אחר, מרווים את צמאוננו מהמעיין המתוק הזה.
השמחה בהילולת רשב"י באה לבטא את הרצון שלנו לקשר משמעותי עם דמויות ענק כמו רבי שמעון, גם אם כרגע אין לנו שייכות ללימוד תורתו בצורה מעשית.
השמחה מבטאת את הכמיהה שלנו למציאות שלימה יותר, שבה תורת הסוד מתגלה דרך החלקים הגלויים שבתורה ומאירה לנו את נוכחות ה' בעולם.
ובסופו של דבר, הילולת רשב"י מעוררת אותנו לעשות מעשה – לגלות בעצמנו את הסוד!
ספירת העומר ול"ג בעומר נחקקו בלב האומה לדורות, כי הם זכר למרד האחרון לפני היציאה הארוכה לגלות. בל"ג בעומר אנו נוהגים להדליק מדורות (ששימשו סימן איתות בזמן המרד), כי אלו ימים המזכירים לנו את אש הלאומיות הישראלית שאינה נכבית למרות חושך הגלות.
לא בכדי המסורת היהודית מציינת את ל"ג בעומר כיום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי, מתלמידיו הבולטים של רבי עקיבא ומייסד תורת הקבלה. רבי שמעון בר יוחאי מוזכר בתלמוד כאחד המתנגדים הגדולים לכיבוש הרומאי, ובתורת הסוד שיצאה מבית מדרשו מצויים כיסופים אדירים לחזרת האומה לארצה ולריבונותה.
מטרתה של תורת הנסתר היא לחנך למבט הרואה מעבר לפני השטח. להביט פנימה ולראות את העתיד הצפון בתוך המציאות העגמומית הנוכחית; "ומתוך דיטעמון ביה יפקון מן גלותא ברחמי" (מתוך שילמדו אותה יצאו מהגלות ברחמים). ייתכן שזו אף הסיבה הפנימית למנהג הילדים שהשתרש בזמנו (לפני עידן המחשב) לשחק בל"ג בעומר בחץ וקשת. תלמידי רבי עקיבא יצאו להילחם ברומאים כשחץ וקשת בידם. הם מן הסתם ידעו שאין להם סיכוי רב כנגד האימפריה הרומאית; על פי החישובים "הריאליים", "התקשורתיים" ו"הפוליטיים" – המרד ייכשל. למרות זאת, כדוגמת החץ והקשת, הם כיוונו לַמרחק, אל העתיד. כדוגמת רבם, רבי עקיבא, הם ידעו שאפשר לצחוק למציאות בפרצוף. המערכה לא תוכרע מיד, זה ייקח זמן. אולי דור, אולי כמה דורות ואולי יותר – אולם בסופו של דבר עם ישראל ישוב לארצו ורומא תהפוך להיסטוריה.
בל"ג בעומר אנו נזכרים כי אף שיש חושך מסביב, האש ממשיכה לבעור. גם אם זה יארך אלפיים שנה האור מנצח בסוף. גם חודשי הקורונה יעברו. יהיה טוב!
הסיבה הפנימית שכל יהודי מרגיש קשר ושייכות לרשב"י, היא מאחר שכל יהודי שייך במהותו לפנימיות התורה, המגלה וחושפת את הפנימיות שבנו. שייכות זו כמובן צריכה להתבטא גם במעשה בפועל, בהקדשת זמן ללמוד פנימיות התורה, אותה גילה רשב"י לעולם.
האם זה אומר שרק מי שלומד זוהר או קבלה מתחבר לתורתו של רשב"י? לא. בעומק הדברים, לא לימוד תורת הקבלה הוא החידוש הגדול של רשב"י. היו עוד תנאים וצדיקים בתקופתו שלמדו את תורת הסוד, ולמרות זאת לא מצאנו בהם את אותו 'רעש' שישנו אצל רשב"י. החידוש של רשב"י – כפי שהרבי מלובביץ מסביר בשיחותיו – הוא בכך שאיחד בין כל חלקי התורה, והסיר בכך את המחיצות שבין הנגלה והפנימיות. רשב"י עצמו עסק גם בנגלה של התורה, וגם בתורת הסוד ופנימיות התורה, וגם הדריך אותנו ללמוד באופן של 'הסרת המחיצות':
לימוד הנגלה שבתורה – הגמרא וההלכה - מצטיין בכך שהוא בא בהבנה והשגה שכלית.
לימוד הפנימיות שבתורה – מצטיין בכך שמורגשות בו הקדושה והאלוקות שבתורה, מעצם זה שמדובר על עניינים ונשגבים הקשורים לידיעת ה'.
החיבור שלהם יחד בא לידי ביטוי בכך שגם לימוד הנגלה הוא מתוך חיות והרגשת הקדושה של פנימיות התורה, וגם לימוד הפנימיות הוא באופן של הבנה והשגה, כמו הנגלה.
בתיקוני הזוהר כתוב שאת הנסתר יש ללמוד באופן של "יתפרנסון מיניה", כלומר שיבינו את הדברים היטב עד שהם ימלאו ויזינו את האדם, כמו אוכל. אך כל עוד לימוד פנימיות התורה הוא באופן של רמזים בלבד או קודים קבליים, ללא הבנה והשגה ממש, לא התבטלה המחיצה בין הנגלה והפנימיות; רק כשהפנימיות באה באופן של השגה כמו לימוד סוגיה בגמרא, נעשה חיבור שלם של הנגלה והפנימיות. זהו בעצם החידוש המיוחד של גילוי תורת החסידות, ובפרט באופן של חכמה בינה ודעת – שהשלימה את דרכו של רשב"י, שנעשה גילוי שלם, בהבנה והשגה, של הרעיונות העמוקים ביותר בפנימיות התורה.
הנשמה שבנו חשה את אותה שלימות שבתורה, ולכן מרגישה שייכות מיוחדת לרשב"י, אך עלינו להוריד זאת גם למעשה: ל"ג בעומר זה הזמן לקבל החלטות טובות לתוספת בלימוד פנימיות התורה, באופן של הבנה והשגה, ו"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק", אשר בזכות פנימיות התורה ניגאל בגאולה האמיתית והשלימה, תכף ומיד ממש.

כבר 3334 שנה אנחנו מציינים את מעמד הר סיני בחג השבועות. ובכל שנה העיסוק המרכזי הוא

שלום חברים, הפעם אני רוצה לספר לכם סיפור שנגע בי מאוד. אולי שמעתם על תפקיד הבדחן

"וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן־אוֹנִי וְאָבִיו קָרָא־לוֹ בִנְיָמִין". רחל אמנו מכניסה את כל כאבה בשמו של בנה הנולד לה, בן אוני – בן

י"ט כסלו, הזדמנות מיוחדת להתבונן, להודות, לכתוב לך כמה מילים, אני יודעת שתוכלי לראות גם את

כשאת מתחילה פרויקט ויש בו הרבה משימות, חלק את אוהבת וחלק פחות, יש חלקים שממש מרגשים