האם יש לי סיכוי להיות צדיק אמיתי?
צדיקים אמיתיים נופלים
// הרב אלי שיינפלד, ר"מ בישיבת 'חורב', מחבר הספר 'הבן שלי מתבגר' ומעביר סדנאות להורים למתבגרים

"בזמן שהנך מרגיש בקרבך סערת היצר, דע לך שבזה הנך מתדמה אל הגדולים הרבה יותר מאשר בשעה שאתה נמצא במנוחה שלימה שאתה רוצה בה". כך כתב הרב יצחק הוטנר במכתב תשובה לתלמיד שקונן לרב על קשיים ונפילות אותם הוא חווה בישיבה.
נראה שאחד המעכבים הגדולים של קרבת ה' הוא 'פרפקציוניזם רוחני', כלומר, תפיסת עולם הסוברת שהאדם יכול לעמוד במטלות הרוחניות הניצבות בפניו בצורה טוטאלית. תפיסה זו עלולה להוביל את האדם שחווה לעיתים קשיים ונפילות, לצייר לעצמו ציור כאילו הוא בלתי שתול בבית ה' והצדיקות ממנו והלאה. ציור זה מצמיח אצלו ייאוש, הייאוש מתבצר בלבו, ומכאן הדרך למטה קרובה ביותר. זוהי טעות יסודית בעלת השלכות לא פשוטות.
בספר קהלת נאמר "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" ובספר משלי נאמר "כי שבע יפול צדיק וקם". שלמה המלך מלמדנו כי העובדה שהאדם לעיתים חוטא איננה שוללת את היותו צדיק. גם העובדה שהוא אינו חף מנפילות אינה מונעת ממנו להיקרא צדיק. הצדיק אמנם נופל אך הוא מודע לנפילותיו ואף נבנה מהן. הוא אוזר כוחות, מתגבר וקם. הרשע לעומתו חווה נפילות וממשיך להתחפר ולהתבוסס במקום שפלותו.
לכן, בוודאי שאפשר להיות צדיק אמיתי, אם ההתקדמות והגבורה יהיו אבני יסוד בעבודה הרוחנית, בו בזמן שלא נניח לגלי הייאוש לשטוף בעת שחשים בנסיגות בתהליך ההתקדמות.

 

"זה לא היה כך!"
// הרב משה ויינברג, ראש ישיבת סוכטשוב

"כל אחד ואחד מישראל חייב לומר, מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי אברהם יצחק ויעקב". ומאידך אמרו חז"ל במסכת שבת: אם ראשונים בני מלאכים - אנו בני אנשים, ואם ראשונים בני אנשים - אנו כחמורים, ולא כחמורו של רבי חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר, אלא כשאר חמורים. ירידת הדורות היא כל כך גדולה, שהראשונים כמלאכים ואנו כסתם חמורים. ואם כן קמה וניצבת השאלה, האם "אנו כחמורים" יכולים מעשינו להיות כמעשי אבותינו?
אולם, ידוע מאמרו של הרה"ק רבי זושא מאניפולי זצ"ל, ש"אם ירצו מהשמים לתת לי להיות אברהם אבינו, לא אקבל את ההצעה. כי מה משנה מי הוא אברהם אבינו, אני או אברהם. העיקר משנה בשמים שאברהם יהיה אברהם, וזושא יהיה זושא".
תפקיד האדם בעולם הזה הוא למצות את עצמו בכל כוחות הנפש שהקדוש ברוך הוא נתן לו. חייב אדם לעמול בכל כוחותיו, כמו שאברהם ויצחק ויעקב עמלו בכל כוחותיהם. אמת, "ראשונים כמלאכים", ואנו בגלל ירידת הדורות כחמורים; אבל את מה שיש לנו, את מה שהקדוש ברוך הוא נתן לנו, חובתנו לנצל בלא להשאיר פירור לא מעובד. חובתנו להגיע למקסימום של 'זושא' שיש בנו.
חנוך לנער על פי דרכו, לא על פי דרכו של אברהם, לא על פי דרכו של יצחק, ואף לא על פי דרכו של יעקב. רק על פי דרכו של הנער, רק על פי כוחות הנשמה שנתן הקדוש ברוך הוא בנער, בכוחות אלו יכול כל אחד להיות 'זושא'.
על הפסוק "להודיע לבני האדם גבורותיו", אמר בעל ה'יסוד העבודה' מסלונים זצ"ל: כל אדם הוא 'גיבור רוח', הוא רק אינו יודע על כך, יצרו הרע מסתיר זאת ממנו. ותפקידנו "להודיע לבני האדם", לגלות את אוזנו של כל אחד: דע לך כי גיבור אתה, אם תהיה מה שאתה באמת, אם תמצה את כוחות הנפש שלך.
שמעתי מאחד מסופרי דורנו שפעם היה אצל מו"ר בעל ה'נתיבות שלום' מסלונים זצ"ל, ואמר לו הנתיבות שלום בחיוך: "אתה הרי תכתוב ספר עלי אחרי פטירתי, לאחר מאה ועשרים, ותתאר את תולדות חיי בפרוטרוט. אני מבקש ממך: אנא, אל תכתוב עלי 'כבר בנעוריו היה והיה והיה וכו''; זה לא היה כך, עבדתי קשה מאוד מאוד כדי להגיע למה שהגעתי. ואם תכתוב את האמת, יהיה זה מעין הדרכה וחינוך לדורות הבאים".

 

בשביל מה לך?
// הרב שאול יונתן ויינגורט, ראש ישיבת 'תום ודעת'

האם רצונך להיות צדיק אמיתי כדי שיבואו אליך לקבל ברכות, או שאתה רוצה לעשות את מה שה' רוצה שאתה תעשה? הרי בסופו של דבר יש נחת רוח לה' ממי שאתה, לא ממי שאינך. עליך לעשות את מה שה' א־להיך שואל מעמך, ולא את מה שהוא מבקש מחברך.
אם כוונתך לתואר השלם והאמיתי של צדיק, הרי שרק מעטים זוכים לזה, כיוון שזו מתנת שמים. אך אם כוונתך לאדם שעובד א־להים כל חייו, ולפיכך הוא צדיק וזכאי בדינו, הרי על כך משביעים אותך עוד לפני הלידה – "תהי צדיק ואל תהי רשע", ובוודאי תוכל להגיע לזה.
ואולי, צריך להגדיר מחדש את המילה 'אמיתי'. צדיק אמיתי הוא צדיק שלא נופל ממדרגתו, "שפת אמת תכון לעד", ואדם שהוא צדיק אמיתי ישאר צדיק לנצח. ואולם, כבר הורה לנו הלל הזקן: "אל תאמין בעצמך עד יום מותך", ואם כן, אף פעם לא נוכל לנוח ולומר שגמרנו את תפקידנו, והגענו לדרגת 'צדיק אמיתי'.
בקיצור, עוד לפני לידתך השביעו אותך שתהיה צדיק, וה' נתן לך את הכוח להיות כזה שמנצח כל הזמן במלחמה, אך צדיק אמיתי שאיננו נופל כנראה שאינך צריך להיות! אינני יודע אם זה מאכזב אותך, אך אפשר לומר די בוודאות שאין לך סיכוי להיות צדיק 'אמיתי'.
מה עושים עכשיו? פונים אל התפקיד האמיתי שלנו, ובמקום לשאול "מה הסיכוי", שזו שאלה שמתאימה למהמרים, נתחיל לשאול מה יאפשר לנו למלא את תפקידנו וייעודנו בחיים בצורה הטובה ביותר.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
חנה סלם

לחיות בארץ

לחיות בארץ בשבילי זה דגל ישראל התלוי בחלון, יום ראשון באוטובוס מלא בחורי ישיבה וחיילים בדרך

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן