עבודת ה' בעידן הקורונה…
במקום לגלוש, תמריא!
// הרב אייל ורד

אז מה אין לנו – כולנו יודעים: אין לנו מניין, ואין בית כנסת. הלב הקהילתי.

אך מה יש לנו?

יש לנו אפשרות להתפלל בנחת. בבית. מילה במילה. אולי בשירה, אולי בעל פה, אולי מהמרפסת בתצפית, לדבר עם ה' יתברך.

יש לנו אפשרות לחזור לימים שבהם מעט היה הרבה. ושימח הרבה. יש לנו הזדמנות נדירה להביט על החיים שחיינו עד עתה לרגע אחד מבחוץ. פתאום העולם הקודם, זה שלפני הקורונה, נראה לנו במסך כצופים, ואנחנו שמים לב שגם אנחנו הלכנו שבי אחר הריבוי, אחר ההגזמה, אחר היציאה.

מישהו מבקש מאיתנו להיכנס. מישהו מעביר את העולם ניקוי לקראת פסח. מביני דבר בשוק ההון אומרים שיש כעת הזדמנויות לרווח, ולא רק להפסד. גם בשוק הרוחני, יש הזדמנות לרווח גדול.

כי המאבק המרכזי שלנו הוא בעולם שמציף אותנו בדברים רבים עד אינסוף. לא רק בחולין... גם בקודש. ריבוי ספרים ושיעורים ואטרקציות רוחניות. ואולי גם אנחנו הלכנו בסוף קצת לאיבוד.

מישהו קורא לנו לעצור. להתבונן. להיכנס פנימה. לחזור אל הבסיס. אל הנקודה הפנימית.

גם בתפילה – בסופו של דבר העניין של התפילה הוא דיבור אישי של האדם מול בוראו, כלשון הרמב"ם בפרק א מהלכות תפילה: ''אלא חיוב מצוה זו כך הוא: שיהא אדם מתחנן ומתפלל בכל יום ומגיד שבחו של הקדוש ברוך הוא, ואחר כך שואל צרכיו שהוא צריך להם בבקשה ובתחנה, ואחר כך נותן שבח והודיה לה' על הטובה שהשפיע לו. כל אחד לפי כוחו".

כל אחד כפי כוחו. והנה עכשיו יש לנו הזמנות לחוש כל אחד את הכוח שלו בעניין. את הפנייה הישירה. את הקרבה המדוייקת.

הקורונה תעבור, ואנחנו בטח נחזור לשגרה, אך יש מקום לתקווה שנחזור אליה נקיים יותר, מדוייקים יותר, זוכרים היטב מה העיקר ומה בהיקף. והנה כבר ריח של ניסן וגאולה עולה באוויר.

עמוד והתבונן
// הרב ארלה הראל

לא רק שבתי הכנסת סגורים, רבים מאיתנו יושבים בדד... אני כותב את הדברים מתוך שהותי בבידוד, אשר עם כל הקושי שבו, עורר אותי לראות את הטוב שיש בו, ולחשוב כיצד אני מצליח לנצל ימים אלו לעליה ולא לירידה ח"ו.

אין ספק שהמצב מאתגר, ועולם עבודת ה' שלנו בנוי על שגרה של פעילות דתית שכעת שובשה – תפילות במניין, שיעורים קבועים ועוד.

אז בואו ניזכר בכך שזה לא אמור להיות כך. שהתלות שפיתחנו במסגרת הדתית היא קצת פיקציה, נוחה, אבל לא אמיתית. עבודת ה' האמיתית שלי אמורה להיות ביני לבין בוראי, ביני לבין עצמי.

אולי הדבר המרכזי ביותר שכעת התפנינו לו, הוא קצת התבוננות.

מהי התבוננות?

יש הבדל בין ראייה להתבוננות. המשורר בתהלים (פרק קז) מסיים את מזמור "הודו לה' כי טוב" באמירה: "מי חכם וישמור אלה, ויתבוננו חסדי ה'".

מי יתבונן? האבן עזרא מפרש: "ויתבוננו – הנבונים, חסדי ה'...". כלומר, אלו שהם נבונים יראו את חסדי ה', שלא כמו השאר. אבל הרד"ק מפרש אחרת: "כי אף על פי שרואה אדם בעולם הזה שלווה לרשעים ורעה לצדיקים, אם יתבונן האדם במעשי העולם יראה ברוב כי הא־ל א־ל אמונה ואין עָוֶל".

כלומר, יש דברים שמבינים רק אם מתבוננים. לא רואים, מתבוננים. התבוננות היא ראייה עם הבנה. ראייה חודרת, הסתכלות מעמיקה על המצב.

אנחנו גם נקראים על ידי איוב (פרק לז) לעשות זאת – "עמוד והתבונן נפלאות א-ל". עמוד, לא תוך כדי תנועה. לראות, אפשר גם תוך כדי תנועה; להתבונן – צריך לעצור, לעמוד, לתת מבט עמוק יותר.

עבודת ההתבוננות, עבודה גדולה היא. בתורת החסידות והמוסר נתנו לה מקום נרחב מאוד, ודומני שגדול העומדים על סודה הינו הגאון הקדוש מפיאסצנא הי"ד זצ"ל, אשר נתן לה מקום נרחב בספריו המפורסמים. את הימים האלו אני מנסה לנצל להתבוננות. על עצמי, על משפחתי, על העולם, על כל מה שרץ לי מול העיניים ביום יום, ואני אפילו לא מספיק לנשום רגע כדי להתבונן עליו. כשאני עם עצמי, לא נותר לי אלא להשתמש בעיני רוחי כדי להבין מה קורה סביבי, מה המשמעות ומה הפשר, ולאן אני הולך. בואו ננצל את הימים ההזויים בהם אנחנו נמצאים, נתבונן, נעמיק, ונתרומם.

המשך רפואה שלימה לכל בית ישראל ולכל העולם כולו!

זוכרים את החייל היפני?
// הרב אריק מלכיאלי

בל נהיה כאותו חייל יפני שמצאוהו ביערות בשנות השבעים כשהוא דרוך למלחמה, ולא ידע על כך שמלחמת העולם נגמרה מזמן. לעיתים המטרות משתנות והגבול זז כמה קילומטר קדימה. ואחד היסודות הגדולים בעבודת ה' היא היכולת להיות גמישים ורבגוניים.

וכך אמר הבעש"ט (כתר שם טוב רכ-א) : "שויתי ה' לנגדי תמיד, שויתי לשון השתוות... וכל דבר המאורע יאמר: הלא זה נשלח מאתו יתברך, ואם בעיניו הגון כו', וכל כוונתו יהא לשם שמיים, אבל מצד עצמו אין חילוק... וכן האדם צריך לעבוד השם יתברך בכל כחו, שהכל הוא צורך גבוה, שהשם יתברך רוצה שיעבדו אותו בכל האופנים... כשאדם הולך בדרך ואינו יכול להתפלל וללמוד כדרכו, וצריך לעובדו באופנים אחרים, אל יצער את עצמו בזה, כי השם יתברך צריך שיעבדוהו בכל האופנים, פעמים באופן זה ופעמים באופן זה".

היסוד הוא נצחי, קבלת עול מלכות שמים, אך התיבול משתנה - מאדם לאדם, מדור לדור ומתקופה לתקופה.

מהדברים שניתן לעבוד את ה' בעידן הקורונה הם:

א. זמן איכות בזוגיות. יש יותר זמן לשבת ולשוחח, ואף ללמוד קצת יחד ללא לחץ של עמידה בזמנים.

ב. זמן איכות בחינוך. ישנם הורים רבים שלא רואים את ילדיהם בזמן שגרה זמן רב, וכל שכן שאין להם הזדמנויות רבות לשיחה ממוקדת ואיכותית. זוהי גם הזדמנות לשחק עם הילדים בגיל הרך, דבר המעצים את הקשר ההורי.

ג. חיזוק הביטחון והאמונה. בתקופה בה הפרנסה אינה בטוחה והאופק הכלכלי האישי והעולמי אינו ברור, זה הזמן המצוין להתאמן 'על רטוב' בהפנמת הידיעה שכל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה, שהפרנסה היא רק מה' והבוס והעבודה אינם אלא צינור וירטואלי מאולתר.

ד. לקדש את כל העולם. התפילות ושיעורי התורה עברו ממוקדים מרוכזים, למצב של הפצת קדושה בכל אתר ואתר. יש הרבה יותר תפילות ותורה בבית, בשכונה וברחוב. זהו מימוש מיוחד של הכוונה האלוקית שהעולם עצמו וכולו יהיה דירה לה' ולא רק בתי הכנסת והישיבות...

בברכת רפואה שלימה ובשורות טובות לכל עם ישראל.

אהבת את המאמר? שתפו

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
חנה סלם

לחיות בארץ

לחיות בארץ בשבילי זה דגל ישראל התלוי בחלון, יום ראשון באוטובוס מלא בחורי ישיבה וחיילים בדרך

למאמר המלא »

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן