אומרים על הדור שלנו שהוא דור של שפע, וזה נכון גם בתחום הידע, גם בכישורים, יכולות והזדמנויות, וגם בשפע חומרי. כאן גם האתגר הענק של בן דורנו – איפה משיגים רגע של ישוב הדעת, ואיך חוסכים את כל שאר הרגעים של פיזור הנפש?
הסיפור הזה קשור ישירות לתחום המפורסם בשמו 'קדושה', הצליל מזכיר לנו אולי אנשים נשגבים שמתגוררים על הר, אבל האמת קרובה הרבה יותר – קדושה היא האקלים הכי מתאים לעשייה, הגשמה עצמית והגשמה בכלל.
קדושה היא היכולת להיות מכוון ומדויק גם כשיש לי הרבה מאוד שפע. נסביר: האנושות באופן גס מתחלקת בין עשירים לעניים, לשניהם יש צרות, לעניים אין כסף ולעשירים אין מה לעשות איתו, או מדויק יותר – אין ישוב הדעת מה לעשות איתו.
זה בעצם הסיפור של כולנו, לפעמים אנחנו עניים ולפעמים עשירים. או שאין לנו חשק, אנרגיה, התלהבות וזמן, או שיש לנו מכל אלה בבת אחת המון. איך שומרים את כל הטוב שנפל עליי – הכישרון, השמחה, ההתלהבות או החשק ומולידים ממנו דבר בר קיימא, פעולה משמעותית, התנהגות טובה? בקיצור ניצול נכון של משאבי גוף ונפש.
הנוסחא שעונה על כך היא קדושה.
הקדושה קשורה לספירת היסוד שתפקידה הוא להוציא מכוח לפועל, כל צינורות השפע מתנקזים ליסוד שאמור להפוך את תוכנם לחיים חדשים. מי שגילם בשלמות את המידה הזו היה יוסף הצדיק שבתבונה רוחנית ובקדושתו האישית הצליח לכלכל את כל מצרים בשבע שנות הרעב. אילולא הוא היו שבע שנות השובע מתפזרות ומתבזבזות על מותרות והתפנקות מיותרת, והמצרים המדושנים לא היו שורדים את שנת הרעב הראשונה, יוסף לא היה סתם כלכלן מופלא – הוא היה יוסף הצדיק, 'צדיק' הוא כינויה של מידת היסוד.
תכל'ס, מה זה אומר להיות קדוש?
את הקדושה האמיתית, זו שתתאים לנו ותהפוך אותנו לכלכלני חיים ומשאבי נפש, מתחילה בפרטים הקטנים, כאשר את שימת הלב מומלץ להקדיש לשני פולטי משאבים מרכזיים – הפה והעיניים.
הדיבור הוא התפוקה האנושית המובהקת ביותר, ולכן מפתה מאוד לפזר את תוכנו, להשתעשע בו וגם להוכיח את שנינותנו באמצעותו. אופס, מוקש! הדיבור, כפי שמלמדים הצדיקים, הוא משאב עצום, זה הדלק של הנפש שלנו, אם הוא מוכנס לתוך מילים נכונות, מדויקות טובות ובונות – נהדר, מצד שני דיבורים מיותרים ורעים לא רק שאינם מועילים, הם גם מפזרים את הנפש, שורפים כוחות ומבלבלים בעיקר אותנו. את הדיבור, כמו כל כישרון, כדאי מאוד ללטש, לדייק ולכוון למטרות בונות. אם נתייחס לדיבור כאל הוצאה כספית, נעשה אותו בוודאי טוב יותר, מושקע יותר והוא בוודאי יניב תוצאות מבורכות. איש קדוש הוא אדם שבמילים ספורות מסוגל להעביר מסרים ברורים, לעודד פעולות טובות ולחולל נפלאות אצלו ואצל סביבתו.
העיניים הם אוצר משאבים נוסף. העיניים לא רק רואות – הן מקשרות. כאשר אנו מאפשרים להן לנוע ולטייל סתם כך, הן עשויות לקשור אותנו ליותר מדי דברים, מתכון בדוק לפיזור נפש אכזבות והתמודדויות מיותרות. עיניים הם חלונות הנפש, להיכן שאנו נשגרים אותן לשם אנו שולחים את הנפש. הסתכלות במה שאינו שלנו, או במה שאיננו רוצים שיהיה חלק מאיתנו – פוגעת בשלוות הנפש וביכולת הדיוק שלנו. לפעמים עצִימת עיניים משמעותה העֲצָמת העיניים.