בס"ד

יום שני, 15 אוגוסט, 2022
הכי עדכני

איך אפשר להיות אמא טובה להרבה ילדים? כל ילד הוא עולם שלם, ובפועל אני מרגישה ויודעת שנוצרים חסכים. זה מתסכל!  

שתי הנחות יסוד מסתתרות בשאלתך: הראשונה אומרת שהאחריות על גידול הילדים מוטלת אך ורק על הכתפיים שלך, והשנייה טוענת שגידול ילדים צריך להיעשות באופן מושלם. להנחות אלו יש יסודות אמיתיים, ודווקא משום כך הטעויות שבהן מלפפות אותנו בעוצמה.

ראשית, לא פחות מזה שאת ילדת את ילדייך, הקדוש ברוך הוא ברא אותם והוא מנהיג את עולמו ואת כל בריותיו, וכן, גם את ילדייך.

בנוגע להנחה השנייה, אנחנו לא מגדלים מלאכים. למרות כל מאמצינו, חסכים יהיו מנת חלקם של ילדינו מפני שהם בשר ודם – בדיוק כמונו. כמובן שתפקידנו הוא לתת להם את המירב, אך יחד עם זאת לדעת שהחלקיות, שתהיה מנת גורלם, איננה רק חסרון אלא גם מעלה, כמעלת האדם על המלאך.  

נולד לנו נכד ראשון, ברוך השם. איך נהיה סבא וסבתא טובים?

 מזל טוב! ה"אמרי אמת" אמר שעיקר מדרגת האדם היא סבא וסבתא. קשר בין הורים וילדים יש גם אצל בעלי חיים, אבל בין סבא וסבתא לנכדים – קשר זה קיים רק אצל האדם.

 ראשית, להרעיף אהבה שמתבטאת הן בהיבטים רוחניים והן בעניינים גשמיים. סבא וסבתא הם דמויות של טוב, מפני שאינם צריכים לחנך או להשתמש במידת הדין בדרך כלל, ולכן גם יכולים לקחת את התפקיד שמשדר שבאמת העולם הבוגר והסמכותי רוצה באופן הכי עמוק את טובת הילד. האהבה והטוב שמורעפים על הילד יוצרים את הבריאות הבסיסית של התשתית לכל פיתוח האישיות.

על גבי זה, אנחנו מצווים להנחיל את התורה לבנינו ולבני בנינו. טעם מיוחד יש בלראות סבא יושב עם נכדו ללמוד תורה, גם המתבונן מהצד טועם בכך טעם של נצח, עומק חיים של תורה שמעבר לגבולות הדור.

מה עושים כשהבנים שלי לא מוכנים להגיע לחתונה משפחתית בטענה של לבוש לא צנוע של המוזמנות ואולי אף הכלה?

מנשקים אותם על מצחם ואומרים להם: "אשרינו שילדנו בנים צדיקים שרוצים לשמור על עיניהם ומוכנים לשלם מחיר בשביל להימנע ממראות אסורים!". לצערנו, המראות הללו מלווים את חיינו ומופיעים מכל עבר, ולא רבים זוכים לילדים רגישים קדושים וטהורים שחפצים לשמור על עיניהם. בדורנו זה לא דבר של מה בכך, ולכן יש לשמוח שמחה עצומה בדבר.יחד עם זאת, כיון שהמרקם המשפחתי הוא קדוש ועליון והוא הבסיס להשראת שכינה בישראל, צריך לבחון בכל מצב איך נכון לנהוג בפועל. זו הזדמנות מצוינת ללכת עם הילדים לרב שמוסכם על כולכם ומתוך שיחה משותפת להגיע להכרעה הנכונה מה לעשות. אבל אפילו אם תיפול הכרעה שיש ללכת לחתונה, הרצון להימנע הוא יקר מאין כמותו וצריך לחזק אותו ולאמץ אותו אל ליבנו.
 איזו עבודה רוחנית נדרשת מההורים כדי שהילד שלנו לא ירד מהדרך?

משאלתך נראה כאילו הדבר תלוי לחלוטין בהורים ואם הם רק יעשו את הצעדים הנכונים, יוכלו למנוע מילדיהם לסור מדרך התורה. אני סבור שאין הדבר כן. הקדוש ברוך הוא מסר בחירה חופשית לכל אדם, וכבר מצאנו אצל ענקי עולם שבניהם לא המשיכו את דרכם. ויחד עם זאת מוטל עלינו לעשות כל מה שאנחנו מסוגלים בעניין.

פעם נשאל הרב שטיינמן זצ"ל האם להעיר מתבגרים כשהם עלולים לאחר זמן קריאת שמע ותפילה. הוא נענע בראשו בספק ואמר: "רק פעם אחת", ומנימת דבריו עלה שגם את זה יש לעשות בעדינות. אך לאחר מכן הוסיף ואמר בבהירות: "לא לנדנד".

לילד יש בחירה, ואם מנסים לבחור במקומו הדבר מקומם אותו ובצדק, מפני שלא נותנים לו את המרחב והכבוד המגיעים לו. אנחנו צריכים להוות מופת ודוגמה ללהט לקרבת ה' בפנימיותנו ככל שנוכל ולעזור בעדינות, אך גם להיזהר שלא לנדנד.

אני גדלה בבית שיש בו כל היום צעקות וריבים. מה ה' רוצה ממני?

דבר ראשון, סור מרע. ה' בוודאי רוצה שלא נהיה שותפים ליריבויות, מתחים וכעסים. ואין הדבר פשוט כלל, כי כשכל האווירה רוויה כעסים, קשה מאוד לשמור על צלילות ומנוחת הדעת ושלוות נפש. ובכל רגע שזוכים שלא להיגרר אחרי המריבות, מעמידים בזה את כל העולם כולו על מכונו, "תולה ארץ על בלימה – על מי שבולם עצמו בשעת מריבה".

אבל יש גם 'עשה טוב', ודווקא מהמחזה השלילי והמכאיב של בית שמוצף במתחים אפשר לאגור כוחות לבנות בית על יסודות של שלווה אהבה ונחת, ולהיות בעלי מאור פנים וסבר פנים יפות. ואם יש בכוחך להשכין שלום ולהשקיט את המריבות הרי זה נפלא, שכך תתברכי במידתו של אהרן הכהן שהיה אוהב שלום ורודף שלום. אך יש גם סכנה בדבר – שכן לעתים המנסה להשכין שלום עלול למצוא עצמו שופך שמן על מדורת המריבה. והדברים צריכים להיעשות בשום שכל, בשיקול דעת ומתינות, ובנפש רוגעת ובוטחת.

האם מותר לשקר להורים כדי שלא יצטערו, אם עשיתי משהו בניגוד לדעתם? (למשל נסעתי בטרמפ)

הנטייה לשקר היא מסוכנת מאוד. כשאדם נוטה מדרך האמת והיושר הוא עלול לחיות חיים מעוותים, חולניים, מדומים, ולכן התורה מדריכה אותנו ללכת ביושר ובאמת גם אם יש לדברים מחיר.

 ואף על פי כן, יש מצבים מיוחדים שבהם מותר לשנות מפני דרכי שלום. אם אדם רואה שהוא יגרום צער רב להוריו, עליו להישמר שלא לצער אותם ולכן יש מקום לשנות מדיבורו. אבל ייזהר מאוד מאוד שלא יהפוך את הדבר להרגל, וכדאי להתייעץ עם תלמיד חכם בכל מקרה לגופו כדי לשקול אותו בפלס היושר והצדק האם באמת נכון כאן לסור מן האמת ולהרבות בשלום או שעדיף לאחוז באמת גם כשיש לה מחירים.

אימא שלי לא כל כך מקפידה על בדיקת המזון מתולעים. האם מותר לי להעיר לה למרות שאני יודעת שזה לא יעזור?

אם את יודעת שזה לא יעזור אין טעם להעיר לה, ולשם מה את זקוקה להיתר לדבר שאין בו תועלת? אם היא לא תקבל את דברייך הדבר ישאיר טעם מר גם מצדך וגם מצדה. גם להורים קשה לחנך את ילדיהם, אך ברור שלילדים אין משימה לחנך את הוריהם – זה אינו תפקידם.

התפקיד שלנו הוא להתמסר בעומק לב ונפש לעבודת ה' ולהישמר בעצמנו מכל מאכל שיש בו איסור, ובעזרת ה' על ידי שהיא תראה אותך מתנהגת בכבוד ובאהבה מצד אחד, ומאידך שומרת על ההלכה הזו, הדבר ימיס את לבבה ויסייע לה ללכת בדרך הטובה והרצויה.

מה אפשר לומר להורים של חוזרים בתשובה שכועסים על הילדים שלהם ועל הרבנים ש"לקחו אותם"?

הרבה פעמים הניסיון "לומר להורים" הוא בעצם ניסיון לחנך ולהטיף, ומהווה חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. להורים קשה שילדיהם לא הולכים בדרכם, בוחרים בדרך אחרת ובוודאי אם יש בה גם ביקורת גלויה או סמויה על דרך ההורים. זהו קושי טבעי שקל להבין אותו ואפילו להזדהות אתו.

 לכן הרבה יותר טוב לא להיכנס לעימות ולא לנסות ללמד ולחנך את ההורים. הדרך הנכונה היא לחזור בפשטות ובנעימות על כך שההורים בחרו את דרכם והילדים בחרו את דרכם שלהם, ושלמרות הפער בהשקפה היינ