בס"ד

יום חמישי, 28 מרץ, 2024
הכי עדכני
בְּרֵאשִׁית הָיוּ שָׁמַיִם

בְּרֵאשִׁית הָיוּ שָׁמַיִם

יש משהו נקי, כמעט מלא תום, בלהתחיל מהתחלה. תחושה שכל האפשרויות פתוחות בפנינו, ״אחרי החגים״ הגיע, וכולנו יכולים לפתוח בחיינו דף חדש. אבל נדמה לי שאף אחד לא חלם, גם לא בחלומות הכי פחות ורודים שלו, שככה תראה השבת שפותחת את השנה. שכך תראה שבת בראשית. אחרי הסגר המי יודע כמה, רובנו נפלנו שדודים לרגליה של מחלת הימים האלו, לא קורונה אלא פשוט ייאוש.

בְּרֵאשִׁית הִבְשִׁיל הַפְּרִי עַד עֶרֶב

לפני כמה שנים יצא לי לשמוע את הזמר והיוצר, קובי אפללו, מדבר על השנים לפני שפגש את אשתו. ״רב אחד אמר לי שאם אכתוב עליה שיר, היא תגיע. אז כתבתי. ובאמת, תשע שנים אחרי, זה קרה״ הוא צחק. רגע לפני שהשנה החדשה התחילה, יצא לי לדבר איתו. התבדחתי שהוא חייב לי תשובות, כי חיכיתי לשמוע שזו סגולה מטורפת, ואז הגיע הפאנץ׳ של ה״תשע״ הזה, וטרף את כל הקלפים. וקובי, הנשמה הגדולה והמיוחדת הזו, שוב צחק והסביר לי ככה:

״התחתנתי בגיל 39. ארבע עשרה שנה חיכיתי שתגיע. בכל זאת, אני יעקב, אז אולי כמו יעקב אבינו, גם אני הייתי צריך לחכות ארבע עשרה שנה. אבל רק כשהכרנו, הבנתי למה הייתי צריך לחכות כל כך הרבה. אשתי צעירה ממני, כשאני התחלתי להתפלל שתגיע, אי שם בגיל 25, היא הייתה רק בת 17. זה היה בלתי אפשרי. את יכולה לפגוש היום את האיש שלך, ואולי אפילו לצאת פעם אחת, אבל הוא יהיה לא מוכן, ואת תהיי לא מוכנה, משהו שם עדין יהיה בוסר, אז לא יצא מזה כלום. אבל כמו שחכמים אומרים 'כל מה שהקב״ה עושה זה לטובה', ה׳ לא עושה דברים סתם. זה קשה בזמן אמת, בוודאי, לכן אולי רק צדיקים גדולים מאוד יכולים לומר את זה על כל רגע בחיים. אבל לכל דבר יש סיבה ודברים קורים בזמן שלהם, בדיוק מתי שהם אמורים לקרות. פשוט צריך לתרגל את זה, שכל מה שה׳ עושה – זה לטובה, כי זה נכון״.

וּכְשֶׁאָדָם יוֹדֵעַ שֶׁכָּל מְארְעוֹתָיו הֵם לְטוֹבָתוֹ זאת הַבְּחִינָה הוּא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא 

לרבי נחמן מברסלב, אמן המעשיות ואהוב הלב, יש אינסוף סיפורים על איך לאנשים שלא היה להם כמעט שום דבר, או אנשים שאיבדו את הכל, למרות הקושי והפחד המצמית, העמידו פנים כאילו הם שמחים, כאילו שהיה להם על מה להודות. איש עני מוצא אבן יקרה, רק בשביל לאבד אותה בים, אבל בזכות העמדת הפנים שהכל בסדר, הוא זוכה בסוף באוניה טעונת אוצרות. עני אחר שעובד בצבא המלך, מוכר את החרב שלו כדי שיהיה לו כסף לקנות אוכל. כשהוא מתבקש לערוף ראש של אדם, הוא מעמיד פנים שהחרב המסוכנת הפכה לחרב עץ, ובמקום להיענש, הוא מקבל מהמלך כבוד ומתנות. 

וכמו שרבי נחמן מסכם את זה, ההבנה שכל דבר שקורה הוא ״מֵחֲמַת אַהֲבָה שֶׁהַקב״ה אוֹהֵב אוֹתוֹ וְזֶה עִקַּר שְׁלֵמוּת הַדַּעַת שֶׁל הָאָדָם שֶׁלּא יְבַעֵט וְלא יִתְבַּלְבֵּל מֵהַהַרְפַּתְקָאוֹת שֶׁעוֹבְרִין עָלָיו, רַק יַאֲמִין שֶׁהַכּל לְטוֹבָתוֹ הַנִּצְחִית״.

ובמילותיה של מרים רות בסיפור הילדים הידוע, ״תירס חם״, על הילדון אופיר שאחרי שהתהלך ברחובות העיר בצעקות על הימצאותו של התירס החם, אסופת ילדים מתקבצת סביבו ומצפה למאכל הצהוב והמהביל, והתירס – איננו. אופיר מסביר: ״אני אוהב סתם כך לשיר, גם אם אין תירס בסיר״.

אִם הַחַיִּים הֵם חִידָה לֹא מְפֹרֶשֶׁת

בכל בוקר הקב״ה מחלק לנו קלפים. לא תמיד זו תהיה יד מוצלחת. לפעמים היא אפילו תהיה גרועה מאוד. והשאלה האמיתית היא איך אני מפיק את המירב עם מה שניצב בפניי. אלו התנאים שקיבלת ליום הזה, take it or leave it, אבל זה מה יש. אפשר גם להחליט לא לשחק, בוודאי. לחזור להניח את הראש במיטה ולא לקום עד הבוקר הבא, שבו אולי יחולקו קלפים אחרים. אפשר גם לקבל את היד שחולקה לך, ולהתלונן, הרבה פעמים אפילו בצדק (ובתקופה כמו זו, בואו נאמר שלרובנו ממש לא חסר על מה).

אבל אפשר לקחת את הקלפים שהקב״ה חילק לך, גם אם זו היד הכי גרועה שיש, לעטות את הפוקר-פייס הכי טובים שאתה רק יכול, ולהעמיד פנים שבאיזושהי צורה, היא טובה. והכי מצחיק? שבפוקר, אם העמדת פנים טוב מספיק, יש סיכוי שתנצח אפילו אנשים עם יד שהיתה טובה משלך בהרבה. לקב״ה יש דרכים מאוד יצירתיות להראות לך איך היום שקיבלת, או הדרך שעברת, היו מדויקים מאוד, ומתגמלים מאוד – עבורך.

ההסבר הכי מתוק שמצאתי לפירוש של המילה 'בראשית' מובא אצל הרב שלמה קרליבך בשם ה'בית יעקב'. למה צריך בכלל להסביר ש״בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ?״ הוא שואל. הרי מתי היה אמור העולם להיברא, אם לא בהתחלה? והתשובה שלו, שמרגישה אצלי בלב כמו שמרשמלו מהמדורה מרגיש על הלשון היא – שהפירוש של המילה ״בראשית״ הוא לא ״בהתחלה״, אלא ״עבור ראשית״. הקב״ה ברא את העולם מלא בהתחלות. ובמילים אחרות, יש בנו את הכוח התמידי והאינסופי, להתחיל מחדש. ואולי דווקא עכשיו, ההתחלה מהסוג הנצרך ביותר היא להתחיל להביט במציאות ההפוכה הזו, קצת אחרת, אפילו שכל מה שנראה לעינינו, כל כך לא מובן.

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן