סוד הצמצום

סוד הצמצום

"הממשק כיפי מאוד, חייבת להגיד שכשפתחתי את זה וראיתי שמדובר בפרשת 'לך לך' קצת חששתי אבל הוא מאוד ידידותי, יש הקדמה, פירושים, מסופר גם מה היה קודם – בקיצור, מרגיש קצת כמו לקרוא תסריט של פרק בסדרה. יש לזה טעם של עוד". כך כתבה אחת המשתתפות בקבוצת הביקורת של 'סודות היהדות', סדרה חדשה בת ארבעה ספרים, אותה מוציא לאור בימים אלה 'מרכז שטיינזלץ'. המטרה היא להעניק לציבור הרחב בישראל, גם זה החסר רקע מקדים בלימודי יהדות וידע בתחום, גישה לאוצרות הידע של עם ישראל בארבעה תחומים מרכזיים – תורה, ספרות חז"ל (המכונה בסדרה 'חכמה'), מחשבה והלכה. על הסדרה עמלו במשך זמן רב צוות גדול וכישרוני של כותבים ועורכים, בראשות הרב עדין אבן ישראל־שטיינזלץ.
ההשראה של היוזמה להוצאת הסדרה נבעה מתוך המבצע של הרבי מלובביץ', 'בית מלא ספרים'. "לא היה פשוט להגיע לתמהיל הנכון של ספרים שיכולים לעמוד בקריטריון" – משתף אמחיה אבן ישראל ממרכז שטיינזלץ, "לא די שזה יהיה ספר שהוא 'חובה בכל בית', אלא שהוא באמת יהיה משמעותי מבחינת חוויית הקריאה שלו. שכל אדם באשר הוא יוכל לשבת ולפתוח את הספר כשיתחשק לו ולהסתדר בכוחות עצמו".

הדבר האמיתי
כשזה הרציונל ומתחילים לחשוב מה בדיוק להכניס, האתגר הופך להיות מאוד גדול. "יש לנו תורת חיים עמוקה מיני ים ולא ידענו מאיפה להתחיל" – הוא מתאר, "הכוונון הראשוני היה של אבי הרב שטיינזלץ, בסיוע הרב משה שילת. המטרה היא שאדם יוכל להסתכל בסדרה הזו ולהגיד: הצצתי בכל, אני מכיר. אני יודע על מה מדברים. כשמדברים איתי על פילוסופיה יהודית, חסידות, מדרש או סוגיה בגמרא – אוכל להגיד: יש לי היכרות גם עם הדבר הזה".
הקורא הפוטנציאלי, מי הוא?
"אתה לא יודע כמה התחבטנו בעניין הזה" – צוחק אמחיה, "השאיפה שלנו היא כל בית יהודי, אבל בראש ובראשונה אנחנו מייעדים את עצמנו לאנשים קוראי ספר שאינם שומרים כרגע תורה ומצוות. כאלה שלא מכירים את האופן שבו נכתבו מדרשי חז"ל וסוגיות תלמודיות, וגם את האופן בו נכתבים ספרי מוסר, חסידות, קבלה ומחשבת ישראל. כך גם לגבי הטקסט של התורה, אפילו אם הם למדו אותו לבגרות, בדרך כלל הוא לא יושב אצלם כמו שצריך".
הנחת העבודה של המוציאים לאור היא שהמעגל הראשון יהיה אנשים שיש להם זיקה כלשהי. "הצעד הבא אלו אנשים שזה בכלל לא מעניין אותם. שיראו כמה שזה נעים ונגיש. הספר יכול לדבר לכל מיני אנשים. וגם לדתיים יש מה לקחת מהספרים האלה". 
הספר הוא התכלית או טעימות ומקפצה להעמקה בהמשך?
"גם וגם. כשאנחנו מדברים על התורה, כל דבר הוא הדבר האמיתי. אם אדם לומד פסוק אחד מהתורה, בשבילי זה הדבר האמיתי. מצד שני, מובן שזה רק בסיס למשהו שיאתגר את האדם ללמוד ולהחכים עוד. במגבלות של מקום, אי אפשר שלא לחתוך, לקצר ולוותר על דברים מסוימים. לכן השתדלנו שהנושאים שמובאים יהיו נושאים שלמים, משהו מקיף שאפשר לקרוא אותו כחטיבה ויחידה בפני עצמה".

סלפי בתאילנד
אמחיה מבקש לחדד את הנקודה של הטעימות בתוך הספר, דרך תיאור העבודה על בחירת הטקסטים והרציונל של מי שנתן את המילה האחרונה, אביו – הרב שטיינזלץ. "היו הרבה דיונים בעניין הזה. אחד הדברים שאבי הגדיר לי אז היה שאנחנו רוצים שאדם ירגיש כמו תייר שנוסע לטיול של שבוע בפריז או שבועיים בתאילנד. הוא לא יכול להיות מדריך טיולים, לא בפריז ולא בתאילנד, אבל הוא בהחלט יכול להגיד שהוא מכיר והמקום לא זר לו, 'אני יודע, ראיתי, הייתי שם'. הוא היה שם וטעם".
מצד אחד מדברים על ספר נגיש, מאידך הכותרת אפופת מסתורין.
"אולי זה ישמע קצת מצחיק, אבל במשך זמן לא מבוטל בעבודה על הסדרה הזאת עסקנו בשם שלה, במיתוג ובעיצוב הכריכה. הציעו לסדרה יותר משלושים שמות, עברנו על כמות אדירה של עיצובים, נדדנו בין חברות מיתוג שונות ויועצים שונים" – הוא משתף, "ניסינו המון כיוונים שונים. בסוף הגענו למרקם הג'ינס של הכריכה שמשתלב במיתוג שלנו – 'יהדות בג'ינס'".
"הכיוון היה לתת תחושה שזה משהו שאפשר להרגיש איתו בנוח, בדומה לסדרה של המוסיקה הקלאסית – 'פילהרמונית בג'ינס'. לא חייבים לבוא לקונצרט בחליפה ועניבה, אפשר לקבל את הדבר האמיתי בצורה נעימה וקלילה יותר. גם השם 'סודות היהדות' נועד כדי להיות אטרקטיבי. בסופו של דבר, כל מה שלא ידוע לי – הוא סוד".
מה עם "סוד ה' ליראיו"?
"'תורה ציווה לנו משה מורשה קהילת יעקב' – אין יהודי שהתורה על כל חלקיה היא אינה שלו בירושה. זאת המטרה שלנו, שכל יהודי יוכל להרגיש בנוח וקרוב לתורה שהיא שלו. הסודות של 'סוד ה' ליראיו' הם לא שלי ולא שלך. העניין הזה מאוד משמעותי".

בלי להסתבך
מטבע הדברים, החלק הראשון של הסדרה מוקדש לתורה, כאשר ההשראה הגיעה מהתנ"ך המבואר של מרכז שטיינזלץ שיצא לאור לאחרונה. "רצינו להיכנס לראש של הקורא ולהבין מה מאתגר אותו כשהוא ניגש לקרוא", מתאר אמחיה. "הסיפורים בתורה מצלצלים מוכר לאנשים, ניסינו לשים את האצבע ולהגיע לקונספט ייחודי. בסוף הגענו למסקנה שכדי להנגיש את הקריאה צריך לעטוף את פסוקי התורה בפיסוק מודרני. כמובן שהקפדנו על התאמה למקור, כמו על פרשות פתוחות וסתומות". 
ספר המחשבה מלקט יותר ממאה כותבים והוגי דעות יהודיים מכל גווני הקשת, מה שמהווה אוצר בלום. "היה נורא קל ליפול איתו למקומות מסוימים ומאוד השתדלנו להביא מגוון רחב שכולל את ארבע הסוגות של המחשבה היהודית, מחשבת ישראל, קבלה, חסידות ומוסר" – מתאר אמחיה, ומוסיף שבחירת הטקסט הייתה מאוד מורכבת. "אנחנו מדברים על ספר שבעצם מקיף ספרות של 1700 שנה, החל מתקופת הגאונים. השאלה הקשה הייתה כמה מודרני אפשר להגיע, בלי להסתבך. אנשים עלולים להיפגע ולייחס כל מיני שיקולים לעריכה".
בסופו של דבר, מי שהכריע גם הפעם היה הרב שטיינזלץ שהחליט להגביל את המקורות עד למלחמת העולם הראשונה, מפני שעד אז להגדרתו, אפשר לכנות את החיבורים כ'ספרות המחשבה הקלאסית'. "אחרי זה, הדברים עברו לעיסוק בסוגיות מודרניות יותר, בצורה שונה. לכן, הרוב המכריע של הטקסטים הם עד לשלב הזה. אם כי, כדי לתת תמונה שלמה של הדברים, הבאנו פה ושם גם דברים יותר מודרניים, כמו הרב קוק, הרב סולובייצ'יק, הרב דסלר והרבי מלובביץ'".
ספר החכמה מחולק לפי קטגוריות; פרשות השבוע, חגים ומועדים, סיפורים ונושאים שונים. "הכל צמח מתוך נקודת המבט של קהל היעד שלנו, מה יעניין את הקורא ומה ידבר אליו. מה יהיה מספיק קריא בשבילו ואילו דברים יהיו משמעותיים עבורו".
מדרשים שדורשים ביאור נרחב, ירדו בעריכה. "הרגשנו שאם הולכים למקום הזה, נפסיד את הקורא, כי הוא נשאב לדקויות ופרטים קטנים. גם אם הוא עדיין מחזיק ראש, הוא איבד את המסר הגדול ולכן העדפנו מדרשים שקריאתם חווייתית ואילו מדרשים שעוסקים בדקויות בפסוקים – או שויתרנו עליהם, או שהגשנו אותם עם דילוגים".

"אין לי שאלות"
הספר הרביעי, המוקדש להלכה, שונה משלושת הספרים האחרים. "בניגוד לתורה, חכמה ומחשבה, הוא נטול מקורות בכלל" – הוא מפתיע, "יש כל כך הרבה דברים שהם פחות רלוונטיים ופחות קשורים לקורא בן ימינו שלכן ההחלטה היתה שזה יהיה בעצם מקבץ של מדריכים הלכתיים מאוד נגישים ובהירים, הכתובים בשפה מודרנית".
ההיקף בספר ההלכה הוא עצום: מעגל החיים מלידה ועד הלוויות לא עלינו, מעגל השנה – מראש השנה ועד חודש אלול והסליחות, שבת ויום טוב – כולל הכל, כמו למשל הלכות בורר, מוקצה, ניהול מטבח בשבת וכן הלאה. הלכות כשרות, ציצית ותפילין. "האם זה מחליף את הקיצור שולחן ערוך" – שואל אמחיה רטורית את השאלה המתבקשת, וכמובן עונה: "אנחנו לא מחליפים שום דבר. אבל בהחלט יש ניסיון לתת קיצור שולחן ערוך עדכני יותר, שפונה לקהל היעד שלנו". הוא גם מבקש להדגיש שכל פרק בספר ההלכה שבסדרה, עבר ארבעה שלבים של כתיבה ושכתוב, כשאחרי כל אחד מהם בוצעה הגהה של רב פוסק הלכה, כדי לוודא דיוק והקפדה בכל שלב של התהליך.
הספר גם מכיל את הברכות והנוסחים לשלל האירועים והטקסים – קידוש והבדלה והמועדים השונים, כמו גם ברית מילה, פדיון הבן, חתונה ואבלות, וכולל הוראות פשוטות ונגישות איך ומה לעשות.
"סטודנט קנה את הסדרה, וכמה ימים אחר כך דוד שלו נפטר" מספר לירז זעירא, מ'חב"ד בקמפוס' במרכז ירושלים, "הוא לא ידע מה עושים בהלוויה ובשבעה ולא ידע את מי לשאול. הוא פנה אלי ואמרתי לו – 'תפתח את הספר שלקחת, בחלק של ההלכה'. הוא פתח וחזר אלי: 'אין לי שאלות, יש פה פשוט הכל'. הוא לא העלה על דעתו שיוכל לפתוח לבדו ספר הלכה ולהסתדר".

ביקורת בג'ינס
מעבר לעובדה שכל ספר עומד בפני עצמו, כדי שיהיה ניתן להתייחס לסדרה כאל מכלול שלם נעשתה עבודת נמלים של סנכרון בין הספרים. בכל אחד מהספרים, מתחת לטקסט המרכזי, יש הפניות לספרים אחרים בסדרה. למשל, בפרשת משפטים בפסוק "עין תחת עין" – יש למטה הפנייה לפרשנות חז"ל בנושא בספר החכמה. או למשל בחגים, כתוב למטה "עוד על יום הכיפורים, ניתן לקרוא בספרי ההלכה והמחשבה" עם הפניות מדויקות. "כך מקבל הקורא תמונה רחבה יותר" – מחדד אמחיה, "קראת על חג השבועות בתורה? בוא תקרא גם איך עושים את זה ומה המשמעות הפנימית של החג. לתת תמונה שלמה ואת הקשר והחיבור שקיים בין חלקי התורה השונים".
מתחילתה ועוד סופה עברה הסדרה דרך קבוצת ביקורת של כשלושים איש, מרביתם סטודנטים חילונים. "לפחות בתחילת הפרויקט הם לא הגדירו את עצמם כשומרי תורה ומצוות באופן מלא" – מדייק אמחיה בחיוך. "האנשים האלה היו שותפים לזיהוי הנושאים הרלוונטיים, לבחינת הפירוש המינימליסטי ואפילו לממשק של הספר".
התגובות שמגיעות בינתיים, חיוביות למדי. "אנשים אומרים וואו, פתאום הדברים ברורים ונעים וקל לגשת לזה. הדברים מסודרים לנו בראש" – מציין אמחיה בסיפוק, "הכותרות והפתיחים הם כביכול נורא בנאליים, אבל אי אפשר לתאר כמה סדר זה עושה בראש".
חברי קבוצת הביקורת נתנו משובים מפרגנים: "חוויית הקריאה היא בהחלט קלילה ומרתקת ולדעתי עשו פה את המקסימום כדי שיהיה קריא לקורא ה'פשוט', ובכך אני מתכוונת לאדם שפוגש את הסיפור פעם ראשונה" – כתבה אחת מהם. ואילו אחר סיפר שבמהלך הקריאה הוא לא הפסיק לחייך: "הבנתי הכל! באמת הכל! למדתי המון דברים חדשים על העוצמה הגדולה של החג הזה שלא ידעתי לפני, וזה מבחינתי הכי חשוב".

לגרום לאנשים לגשת
עוד לפני שיצאה לאור המהדורה הרשמית, הופצה מהדורה בכריכה רכה שקיבלו מאות סטודנטים שמשתתפים בתכנית 'חב"ד בקמפוס', בין השאר כדי לקבל משובים נוספים. מאות עותקים נוספים נמכרו במסגרת יריד שבוע הספר בתוך הקמפוסים השונים, במקביל לאלפי עותקים שהספיקו כבר להימכר ברשתות הספרים המוכרות כמו סטימצקי וצומת ספרים.
לירז זעירא מספר על מקרה נוסף של סטודנט מ'בצלאל' שמגיע דווקא מרקע דתי שקרא את החלקים האחרים שמחולקים לפי נושאים ביהדות. "הוא אמר לי 'אני מרגיש שאני יכול למסור שיעורים, כאילו הכנתי מערך שיעור שלם, מבחינת הפרספקטיבה ומגוון המקורות'. הוא לא ציפה לקבל מבט כל כך רחב. בהתחלה הוא אמר שזה נורא יומרני לקרוא כך לסדרה, אבל אחרי שפתח הוא הודה שהסדרה אכן עומדת מאחורי ההתחייבות".
כך גם סטודנטית למשפטים שמגיעה בדרך קבע כבר שנתיים לבית משפחת זעירא פעם בשבוע לשיעור בפרשת שבוע. "עכשיו היא אמרה שהיא מרגישה שיש לה את האומץ לפתוח לבד את החומש ולפרוש כנפיים עם ההפניות למקורות האחרים". לזעירא ברור כי האתגר הגדול הוא לגרום לאנשים לגשת לספרים. "רוב האנשים פותחים בסקפטיות רבה, אבל אחרי שהם פותחים, הם מתמכרים. זה זמין ומעניין אותם להמשיך לקרוא".
משובים מיוחדים מגיעים גם מאנשים דתיים, שמתייחסים במיוחד לספרי החכמה והמחשבה, שנעשתה בהם עבודת ליקוט מיוחדת ומשובחת. "זה לא לחם חוקם של כל הדתיים ובני הישיבות" – מודה אמחיה, "מישהו דתי כתב לנו שהוא השתמש במדרשים המובאים בספר החכמה בצורה מלוכדת ובהירה על מתן תורה בליל שבועות האחרון כדי להעביר שיעור לנוער ביישוב שלו. מה יותר טוב מזה?"
 מה הסדרה הזאת יכולה לתרום לקורא הדתי?
"ספרי החכמה והמחשבה יכולים לתרום המון. אחרי העבודה על הספרים האלה, גם אני יודע יותר כוזרי משידעתי קודם לכן. כל אחד יכול ללמוד פה דברים חדשים. מעבר לזה, כל החלק האחרון של ספר המחשבה הוא ביוגרפיות של כל אחד ואחד מהאנשים שמדבריהם הובאו בספר, עם ראשי פרקים על תולדות חייו. כשאתה קורא טקסטים של מישהו ואתה גם קצת לומד עליו, מתי הוא חי ואיפה הוא פעל, זה יכול לתת הרבה אור". 
מבחינתו, מדובר בסדרה מצוינת להפצות. "יש כאן הזדמנות לתת מתנה איכותית לאדם שיודע פחות. ברגע שהספרים נכנסים הביתה, זה נותן משהו לכל הבית. הפרקים הם קצרים, ואם רוצים לקרוא קצת ולצאת עם עניין שלם, אפשר לעשות זאת בעשרים דקות. הסדרה הזו היא חלק מהדאגה שלנו לנמצאים בסביבתנו. ללא ספק היא תתרום להם המון" ■

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן