פרקי אבות פרק ו | לא רק שגריר

פרקי אבות פרק ו | לא רק שגריר

במשנה מופיעה רשימה של "חמישה קניינים" שקנה הקדוש ברוך הוא בעולמו ובה מצוין אברהם לצד בית המקדש, השמים והארץ, התורה ועם ישראל. הדבר מעורר התפעלות ותמיהה כאחת: מדוע להבדיל את עם ישראל מאברהם אבינו, מייסד השושלת? ובכלל, העולם כולו שייך לקדוש ברוך הוא, ומה פשר חמשת הקניינים הייחודיים? אם זה "עולמו" אז מדוע הוא צריך לקנות בו דברים?

ללא מסכות
מסביר הרבי מלובביץ': קניין מורה על העברת חפץ כפי שהוא מרשות לרשות. העולם כולו שייך לה' אבל בשביל לגלות ולחוות את זה צריך לעמול הרבה. העולם נברא יש מאין, ובשביל לגלות את ה"אין" שבתוך ה"יש" נדרשת עבודה של זיכוך, צריך לבטל את "ישותו" של העולם.
שונים הם חמשת הדברים שהם קניינו של הקדוש ברוך הוא בעולמו. הם אמנם חלק מהבריאה אבל הוא קנה אותם, כלומר: הפך את עצמו לגלוי דרכם. אדם שמגיע לבית המקדש פוגש את ה'. הלבנים והזהב לא מצליחים להסתיר את השראת השכינה המצויה בתוך המקום הגשמי הזה. אדם שלומד תורה לא צריך לקלף את מסכת העולם הזה ממנה כי התורה מפגישה אותנו ישירות עם חכמתו ורצונו של ה'. למרות שהתורה מתלבשת במונחי העולם הזה ומדברת על זמן ומקום, סוסים ודגים, גנבים וגזלנים – התורה ממשיכה להיות קרן אור שמגיעה ממקום אחר לחלוטין.
חמשת הקניינים נמצאים לחלוטין בתוך מסגרת העולם, אבל כפי שהם – הם חורגים ממסגרת העולם הזה ומשמשים כחלונות אל האלוקות שמעבר לו. כך גם עם ישראל. נשמות ישראל הן "חלק א־לוה ממעל ממש", המלובשות בתוך גוף שנולד ומתפקד לפי כללי הטבע.
[וזה ששמים וארץ נקראים קניין – אין הכוונה לכל ענייני השמים והארץ אלא רק לפרטים מאוד מסוימים בהם המבטאים את גילויו של ה', כמו זה שהשמים מדי יום "חזקים כיום הבראם" בשונה משאר פרטי הבריאה שרואים בהם התיישנות, וכן זה שבארץ קיים כוח הצמיחה שהוא דוגמת כוח האין־סוף, שרק על ידי ריקבון וביטול יכול להצמיח ממש בבחינת מאין ליש.]

קִניין שהוא קַניין
בנוסף לנשמות ישראל, אומרת המשנה שאברהם הוא קניין נוסף ומוכיחה זאת מהפסוק "ברוך אברם לא־ל עליון קונה שמים וארץ". ניתן להבין שהפסוק מדבר על ה' שהוא הא־ל העליון שקונה שמים וארץ, ואצלו אברהם ברוך, אבל המשנה מפרשת את הפסוק על אברהם!
סוד קניינו של אברהם הוא שמעבר לכך שהוא שגריר של ה', הוא גם קַניין שלו. אברהם קונה דברים בעולם ומעבירם לרשותו של ה', שיהיה גלוי בהם שם ה'. "אברהם מגייר את האנשים", "אברהם מקריא שם שמים בפי כל עובר ושב", אברהם אבינו הוא חידוש גדול מאוד, לא רק שהוא קניין ככל נשמות ישראל, אלא שהוא קונה דברים רבים בשמים ובארץ ומעבירם להיות קנייני ה', שה' יהיה גלוי וניכר בהם.
הכוח של עם ישראל לקחת דברים סתמיים ולהפוך אותם לקדושים, לקשר את כל ענייני "רשות הרבים" ל"רשות היחיד" – "יחידו של עולם", הוא כוח מופלא שקיבלנו מאברהם אבינו וכל יהודי יכול וצריך לומר לעצמו ולייחל "מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי אברהם יצחק ויעקב".

אהבת את המאמר? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

מצאתם טעות בכתבה?

נשמח שתדווחו לנו וככה נוכל לתקן...

דילוג לתוכן