מכתבי הרבי הריי"ץ מליובאוויטש
חומרת קטילה רוחנית
הבעל שם טוב היה לומד שיעור בגמרא עם תלמידיו, החבריא קדישה נ"ע. אופן הלימוד היה מתוך חריפות וגאונות גדולה, ולמדו את הרמב"ם, אלפס, רא"ש ושאר המפרשים מהראשונים השייכים לגמרא הנלמדת.
כה היה הסדר בלימודם, הן בהלכה והן באגדה, הבעל שם טוב היה מתרגם את המלים לשפת האידיש.
כאשר למד עמהם הבעל שם טוב את מסכת ערכין, באגדות המדברים אודות העברה של לשון הרע והגיע למאמר רז"ל "לשון תליתאי קטיל תליתאי", הורג למספר למקבל ולאומרו, פירש הבעש"ט באידיש, "לשון הרע קוטל את כל השלושה: הממציא, המספר והמאזין; אך זהו בלבושים רוחניים, שזהו חמור הרבה מרציחה גשמית".
קורע את יריבו כדג
פעם אחת היה לאחד מהבעלי־בתים של העיר מז'יבוז' ריב עם בן עירו, ותוך כדי שהות במחיצת הבעל שם טוב בבית הכנסת הוא צעק שהיה "קורע את יריבו כדג".
הבעל שם טוב צווה לתלמידיו לשלב ידיהם ביד חבריהם ולהתייצב לידו בעיניים עצומות.
הבעל שם טוב הניח ידיו הקדושות על כתפי שניים מתלמידיו, אלה שעמדו בסמוך. לפתע הזדעקו התלמידים מתוך אימה גדולה: הם ראו כיצד קורע הלה כדג את גופו של יריבו!…
סיפור זה מורה בבהירות כיצד מכל כח ישנו פועל דבר, החילוק הוא באם הפועל בלבוש חומרי שניתן למששו בידיים, או שזהו פועל דבר גשמי שבלתי אפשרי למששו בידיים אלא רק באמצעות הריח או הטעם, או פועל דבר רוחני שעם שמיעה ריח וטעם לא ניתן להשיגו, אלא רק באמצעות חושים נעלים ועדינים יותר.
(תרגום מאגרות קודש ח"ו ע' קיב־ג)